Go Back

“Bij Barco is verandering de enige constante”

Een wereldwijd belangrijke speler van Belgische bodem. Een innovatieve digital leader van de bovenste plank. Een verrassend veelzijdig techbedrijf. Wij van Fastfwd waren bijzonder trots een Go & See-sessie te mogen organiseren bij displaygigant Barco

Onze verwachtingen waren hooggespannen, maar de avond (met een keynote speech, een rondleiding in het Experience Center en focuspraatgroepen achteraf) stelde niet teleur. Eerlijk is eerlijk: we waren stiekem al onder de indruk van Barco nog voor er ook maar iemand gesproken had. De waterpartij die binnen met buiten verbindt, het imposante gebouw met de bijzondere architectuur,... Barco wilde met zijn Experience Center het Silicon Valley van Vlaanderen bouwen, en wij zien in elk geval de gelijkenis. Maar eens we de Barco-top aan het woord hoorden, waren we helemaal overtuigd: deze digital leaders weten waarover ze spreken. Als je één ding wilt onthouden, laat het dan dit zijn: ‘Als je geen meerwaarde creëert, creëer je alleen maar meer kosten.’

Trots op Belgische innovatie

De productengamma van Barco, dat in 1934 werd opgericht als de Belgian American Radio Corporation, heeft een lange weg afgelegd. Ze begonnen met radio’s en jukeboxen en gingen nadien meer en meer focussen op het audiovisuele: na de tv kwam de projector en daarop werd verder gewerkt in de technologie van vandaag, met laserprojectie, LED- en LCD-schermen enzovoort. Maar liefst 1 op 2 cinema’s in de wereld is uitgerust met Barco-technologie, ontwikkeld hier in ons eigenste Kortrijk.

Het innovatieve karakter hadden ze al van bij het begin, en dat is gebleven. Ze evolueren mee met de markt, met de noden en wensen van de eindgebruiker. Die user experience is dan ook superbelangrijk in de ontwikkeling van hun producten, in welke sector of markt dan ook. Ze mogen dan wel ontstaan zijn in West-Vlaanderen, inmiddels zijn ze wereldwijd een belangrijke speler, en met hun innovatieve imago trekken ze talent aan van over de hele wereld.

Ook in de operatiekamer

Naast de entertainmentsector is Barco ook actief in twee andere sectoren. Voor de gezondheidssector maken ze visualisatieapparatuur voor medische beeldvorming, diagnostiek en chirurgie.  Een haarscherpe beeldkwaliteit zonder vervorming en zonder vertraging is daarbij van levensbelang. 

Wist je dat ze met hun technologie ook de strijd tegen kanker aangaan? Zo verhoogde hun Coronis Uniti-display de kansen op het ontdekken van borstkanker met 30%, en ontwikkelden ze Demetra, een apparaat dat dermatologen helpt huidkanker sneller en efficiënter op te sporen. 

‘Onze Healthcare-oplossingen zijn de enige producten waarvan je hopen dat je ze nooit zal zien in je leven,’ zegt Wim Verstraete, Experience Center Coördinator. ‘Maar als je je onverhoopt toch eens in een operatiekwartier bevindt, en je ziet de naam Barco op de apparatuur, dan mag je gerust zijn: je bent in goede handen,’ knipoogt hij.

#Valuedrivencustomercentricity

Ook in de bedrijfswereld is Barco actief. U hoorde, net als 1 miljoen andere gebruikers wereldwijd, vast al van hun ClickShare-technologie. Je vindt ze ook in de controlekamer, de board room, het klaslokaal,… Met WeConnect boren ze nu ook een nieuwe markt aan, die van de hybride lesvormen. Dankzij WeConnect wordt online lesvolgen een veel interactievere en boeiendere ervaring. Opvallend: waar Barco over het algemeen product-driven is, bieden ze hier géén hardware aan maar focussen ze enkel op de software. Je kan WeConnect dus ook gebruiken met schermen van andere fabrikanten. Dit toont nog maar eens hoe ze zichzelf in vraag blijven stellen, blijven evolueren en vertrekken vanuit de noden van de eindgebruiker. 

‘WeConnect is een mooi voorbeeld van wat we bedoelen met value driven customer centricity,’ zegt Hans Dekeyser, VP Digital Transformation bij Barco. ‘Voor online meetings is Zoom of Teams prima, maar voor online lessen zijn de noden anders. Lesgeven via die platformen is veelal praten tegen je eigen presentatie, zonder je publiek te zien of zelfs te horen. Met WeConnect ziet de lesgever ieders gezicht op ware grootte. Je kan mensen aankijken terwijl je tegen hen spreekt en hebt zo het gevoel echt voor een klas te staan. Je kan vragen stellen en in overlay de antwoorden van elke leerling zien. Zo kan je mensen bij naam aanspreken en hen uitnodigen tot interactie op een natuurlijke manier, alsof je echt in dezelfde ruimte bent. Dat is hoe wij ons onderscheiden van de concurrentie: door producten te maken met de eindgebruiker voor ogen.’

“We onderscheiden ons van de concurrentie door producten te maken
met de eindgebruiker voor ogen.” – Hans Dekeyser, VP Digital Transformation

Veranderen in volle vlucht

Director Innovation & Design Thinking Guy Van Wijmeersch trapte de avond af met zijn keynote speech. ‘Ik werk al 30 jaar bij Barco, en het gevoel dat ik heb, is dat we een vliegtuig volledig aan het veranderen en verbouwen zijn in volle vlucht, terwijl we ook nog met nieuwe dingen spelen, zoals drones. Verandering is de enige constante bij Barco.’

De quote van de dag: ‘Als je geen meerwaarde creëert, creëer je alleen maar meer kosten.’ Bij alles wat ze bij Barco doen, denken ze na over de waarde voor de eindgebruiker. Dat betekent dat R&D soms op de rem moet gaan staan, een stapje achteruit nemen en nadenken over waarom ze deze innovatie willen ontwikkelen, wat de meerwaarde is voor de gebruiker. Is die er niet, of niet voldoende? Laat dan vallen. Dat is misschien wel de meest waardevolle les die wij van Barco hebben geleerd.

“Als je geen meerwaarde creëert, creëer je alleen maar meer kosten.”
- Guy Van Wijmeersch, Director Innovation & Design Thinking

Aanpassingsvermogen

Er verandert veel, en niet alleen in de technologie of de productlijn. ‘De grootste challenge voor mij, is aanpassingsvermogen: we moeten ons voortdurend aanpassen aan nieuwe manieren van werken,’ zegt Rebecca Vanderpiete, VP Global Marketing bij Barco. ‘Er zijn geen silo’s meer, de grens tussen teams en verantwoordelijkheden vervaagt. Dat is niet altijd makkelijk voor iedereen, het vergt veel aanpassingsvermogen, zowel in mindset als in tools. Teams die altijd met SAP hebben gewerkt en nu moeten wennen aan cloudsystemen, salesteams die directe, persoonlijke interactie met klanten zien evolueren naar meer digitaal contact,… Maar die decentralisering is heel fijn: we merken bijvoorbeeld dat Sales en Marketing nu veel hechter samenwerken, en samen een gemeenschappelijk doel nastreven.’

“We moeten ons voortdurend aanpassen aan nieuwe manieren van werken. Dat is voor mij
misschien nog wel de grootste challenge.”  – Rebecca Vanderpiete, VP Global Marketing

Leren van elkaar

Barco wou deze Go & See niet mee organiseren om te preken over hoe anderen hun digitale transformatie moeten aanpakken. ‘Sommige mensen kijken naar ons als ‘Het Orakel’, zegt Inge Govaerts, Head of Corporate Communications. ‘Maar dat zijn we niet, pretenderen we niet te zijn, en willen we ook niet zijn.’ Ook bij Barco is het een verhaal van vallen en opstaan, trial and error, altijd blijven leren. ‘Deze sessie is voor ons ook een opportuniteit om te leren van de aanwezigen, om in dialoog te gaan en wat van elkaar op te steken.’ Die West-Vlaamse nuchterheid vonden wij alvast verfrissend.

Aan de tafeltjes, bij een hapje en een drankje, werd er inderdaad duchtig gesproken over topics die professionals vandaag de dag bezighouden. Hoe wordt er omgegaan met data? In elk bedrijf is dit anders, en te horen hoe anderen het doen, bracht verfrissende inzichten en nieuwe ideeën met zich mee. Wat met hybride meetings? Welke problemen zijn herkenbaar voor iedereen, aan welke oplossingen wordt er gewerkt? Tijdens de babbels daagden aanwezigen elkaar uit, werd er instemmend geknikt en brachten pientere vragen verrassende antwoorden. Naast inspiratie en inzicht hielden velen bovendien waardevolle nieuwe businesscontacten aan de avond over.

Wil je ook graag een inspirerende babbel? Een keynote speech die je tot nadenken stemt? Een infusie van nieuwe contacten in je netwerk? Schrijf je dan snel in voor een van de komende Go & See-sessies! Let op: deelnemen is gratis, maar de plaatsen zijn beperkt.

Author:
Stefan Dierckx
CEO, Projective & Exellys

Hoe digitaal zijn de Belgische bedrijven echt?

Bekijk het volledige rapport