De digitale transformatie golft door alle sectoren, maar binnen een redactiecontext is alles nog een stukje complexer. Tijdens een interessante en inspirerende Go & See-sessie bij Mediahuis op 10 maart, vertelden zes (directie-)leden van dit vooraanstaande mediabedrijf over hun eigen uitdagingen en hoe ze daarmee omgaan.
Graag meer duiding? Lees gerust het volledige artikel:
CEO Koen Verwee valt meteen met de deur in huis. De toekomst is digitaal. Waar er tien jaar geleden al werd verkondigd ‘print is dead’, worden er op vandaag nog steeds heel wat papieren kranten gedrukt. Toch gaan die op termijn verdwijnen, meent Verwee. Alleen gaat dat gestager dan men eerst had verwacht. Het is iets wat hij in zijn loopbaan, eerder ook bij Telenet, heeft opgemerkt: ‘Als het op technologie aankomt, zijn we geneigd om de effecten op korte termijn te overschatten die op lange termijn te onderschatten.’ Het is een gestaag proces: daling van print, groei van digitaal.
In de digitalisering van nieuwsmedia is een van de grootste uitdagingen geweest om inkomsten te genereren. In den beginne werd alle nieuws gratis op de site aangeboden, en toch trachtte men digitale abonnementen te verkopen. Sales & Care director Koen Meeusen verwoordt het treffend: ‘het is alsof je zand probeert te verkopen op het strand’. De enige reden waarom mensen voor een abonnement zouden betalen, is voor kwalitatieve journalistiek. Mensen willen weten én begrijpen wat er in de wereld gebeurt, en vertrouwen voor hun informatie op journalistieke bronnen. Het leveren van kwalitatieve journalistiek is dan ook een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid die ze bij Mediahuis ernstig nemen. ‘Ondanks dat nieuwsstromen steeds sneller gaan, heb ik nu meer mensen die langer kunnen werken aan diepgaande stukken,’ zegt Liesbeth Van Impe, hoofdredacteur van Het Nieuwsblad.
‘Digital change in een nieuwscontext is zoals een band proberen te vervangen wanneer je met 200 kilometer per uur over de snelweg raast,’ zegt Van Impe. ‘Je moet veranderen, maar de krant moet er ook elke dag liggen. En dat terwijl de deadlines nu continu zijn, waar we er vroeger maar eentje per dag hadden.’
Die nieuwe dagindeling is maar een van de vele veranderingen die bij zo’n digitale transformatie komen kijken. Er komen ook heel wat nieuwe jobs bij, nieuwe producten om inkomsten te genereren aangezien de verkoop van print gestaag daalt, nieuwe publicatiestrategieën en last but not least een nieuwe mindset. Die cultural change is van cruciaal belang, vindt ook Jessice Bulthé, business partner van het Data & Insights team binnen Mediahuis. ‘Je moet de mensen geruststellen dat ze hun job niet gaan verliezen aan AI en algoritmes. Je moet hen net wijzen op de voordelen: een algoritme kan een deel van hun job overnemen, zodat zij meer tijd hebben om zich op hun core business te concentreren.’
En die cultural change beperkt zich niet tot je werknemers. De steun van je C-level is hierin bepalend. Met een HR-directeur als de flamboyante Martine Vandezande zit dat bij Mediahuis alvast snor. Vandezande had al snel begrepen dat skill sets steeds sneller aan relevantie verliezen, omdat alles voortdurend verandert. ‘Het is een continu leerproces,’ zegt ze. ‘Daarom vinden wij skills bij het aanwerven minder belangrijk. Op skills kan je trainen. Wat belangrijker is bij je zoektocht naar de juiste mensen, is de juiste attitude. Dat ze een fit hebben met de organisatie en ze zich goed kunnen voelen in jouw bedrijf. Zoiets is veel minder maakbaar.’ In 2015 ging Mediahuis van start met De Academie, waar hun medewerkers de kans krijgen om zich bij te scholen. Bovendien doen ze daarbij vooral beroep op hun eigen expertise: drie vierden van de opleiding wordt gegeven door eigen mensen.
De interne mobiliteit bij Mediahuis ligt op zo’n 25%. ‘Wij doen niet aan forced mobility, maar we willen mensen wel zo veel mogelijk kansen geven om opleidingen te volgen, zodat ze hun horizonten kunnen verruimen binnen het bedrijf,’ zegt Vandezande. Wanneer werknemers aangeven dat ze andere interesses hebben, wordt daar volop op ingezet, ongeacht hun achtergrond. ‘Een hele tijd geleden hadden we eens een journalist die geïnteresseerd was in IT. Hij wou een carrièreswitch maken en business analist worden. We moesten onze hoofdredacteur eventjes reanimeren (lacht). Ik heb hem eerst moeten overtuigen: iemand met kennis van deze kant aan de andere kant hebben, dat is toch superinteressant? Ook aan IT-kant waren ze in het begin sceptisch. Maar kijk, nu jaren later heeft die journalist al drie stappen vooruit gezet binnen IT en staat hij aan het hoofd van een productteam.’
Maar hoe creëer je draagvlak voor dergelijke opleidingen bij mensen die niet op die digital change zitten te wachten? ‘Verplichten heeft geen zin. Wat wij zien, is dat de meest enthousiaste mensen zich inschrijven voor zulke opleidingen. Zij vertellen daar nadien over aan collega’s, die beginnen denken: misschien is dat toch wel interessant. En zo breidt zich dat organisch uit, als een olievlek.’
Business en IT zijn de twee benen waarop digital change steunt, dat weet Kurt Minnen, digital director bij Mediahuis, als geen ander. ‘Business zegt: build the right thing. IT zegt: build the thing right. De twee zijn superbelangrijk en kunnen niet zonder elkaar.’ Ook Jessica Bulthé ervaart die symbiose. ‘Data is tech, je hebt de juiste tools nodig om de juiste inzichten uit je data te kunnen halen. Het Data & Insights team is een siamese tweeling, wij kunnen niet zonder elkaar.’
Bulthé had het ook over digitale maturiteit. Er zijn heel wat modellen om die te meten, Bulthé koos voor het trapsgewijze model waarbij de waarde van de data-inzichten zich recht evenredig verhoudt tot de moeilijkheid van de analyse. Het model gaat van descriptieve analyse, waarbij je data gebruikt om te observeren, tot prescriptieve analyse, waarbij je data gebruikt om meerdere stappen vooruit te denken en voorspellingen te doen. ‘De fout die velen maken is dat ze meteen naar die prescriptieve analyse willen,’ zegt Bulthé. ‘Maar ten eerste is het belangrijk om alle stappen te doorlopen en je business de kans te geven om daarin te groeien. Ten tweede is het ook niet voor alles wenselijk om zo ver te gaan in die data-analyse. Mijn ultieme tip? Pas de digitale maturiteit van elk proces aan aan wat je ermee wilt bereiken. Soms is descriptieve analyse zelfs beter dan prescriptieve analyse. Om een voorbeeld te geven: wij willen niet dat een algoritme de homepagina van onze krant bepaalt. Want wat zou er dan gebeuren? Dan krijg je een clickbaitsite. En als krant hebben wij een maatschappelijke verantwoordelijkheid om kwaliteit en duiding te brengen, zelfs als dat niet de meeste conversie genereert.’
Ken jij de digitale maturiteit van jouw bedrijf? Die vraag stelden zo’n 80 bedrijven zich afgelopen jaar ook. Ze namen deel aan het onderzoek van Fastfwd en McKinsey. Benieuwd hoe het met onze Belgische bedrijven gesteld is? Bekijk hier het rapport.
Wil jij je ook laten inspireren door digitale leiders? Schrijf je dan nu in voor een van de komende Go & See-sessies. Het is gratis, maar de plaatsen zijn beperkt, dus snel zijn is de boodschap.