Go Back

Odoo: de magie van efficiënte digitalisering

Als het op digitalisering aankomt, timmert Odoo sinds2007 aan de weg, al is het niet altijd zo vlot gegaan. Na veel ups en downs kwamen ze zelfs dicht bij een faillissement, totdat ze in 2016 hun bedrijfsmodel volledig omgooiden. Toen begonnen ze zich te richten op het verkopen van software in plaats van het leveren van diensten en realiseerden ze wat zij noemen een 'hockeystick-growth’.

Wij geloven dat Odoo (nog) niet zo bekend is als het verdient te zijn. CEO Fabien Pinckaers begon in zijn studentenkamer en slaagde erin om het aanbieden van open source (dus gratis) software om te zetten in een wereldberoemd techbedrijf met een waarde van meer dan 2 miljard euro. En dit is nog maar het begin. 

Een Belgisch bedrijf om trots op te zijn.

Efficiëntie bevorderen door digitalisering

Tijdens de Fastfwd Go & See sessie op 17 februari, deelde het senior management van Odoo een aantal voorbeelden van hoe hun tools kunnen helpen efficiëntie te bevorderen. Dit zijn voorbeelden uit hun eigen bedrijf, dus stel je voor wat dat soort denken voor jouw bedrijf kan betekenen.  

  • Ze bouwden een tool waarmee resellers van hun software gedetailleerde prijsoffertes kunnen maken zonder tussenkomst van Odoo. Op die manier genereren ze elke dag 650 verkopen zonder dat hun eigen medewerkers daar ook maar iets voor hoeven te doen.
  • Odoo organiseert 400 evenementen per jaar in 150 landen. Denk je dat ze daar een enorme event-planning crew voor hebben? Fout! Er zijn slechts 6 mensen betrokken bij deze planning. Hoe? Door een schaalbaar concept te creëren en hyper gefocust te blijven. 
  • In 2020, namen 3 recruiters 200 nieuwe werknemers aan. Vorig jaar hebben 6 recruiters 400 nieuwe talenten aangenomen. Dit jaar mikken ze op 800 nieuwe aanwervingen. Met nauwelijks handmatig papierwerk! Nieuwe medewerkers kunnen online hun eigen salarispakket samenstellen en dit wordt automatisch in een contract gegoten. Gewoon online tekenen en aftellen naar de eerste werkdag. 

8 belangrijke take-aways

We weten wat je denkt: 'Oké, dus deze mensen zijn slimme ondernemers. Wat heb ik daaraan? Wel, tijdens hun Go & See-sessie deelde Odoo een aantal belangrijke punten uit hun groeitraject. We geven deze tips graag aan je door.

Maar voor we dat doen, willen we even een moment nemen om te zeggen dat we overlopen van inspiratie na onze kennismaking met deze ‘digital champion’. Wil jij net zo geïnspireerd raken? Kom dan naar een van onze komende Go & See sessies. Het is gratis, maar de plaatsen zijn beperkt!

  1. Leer nee te zeggen om je focus te houden.
  2. Standaardisatie is geen vies woord: het houdt de zaken overzichtelijk en helpt je groeien.
  3. Als je wilt dat het hele team achter jouw beslissingen staat moet je open en transparant zijn in je communicatie.
  4. Het interieur en de sfeer van je kantoorgebouw zijn belangrijker dan een toplocatie. (Odoo heeft een dakterras, een fulltime kok en een pendeldienst om je na een kantoorfeestje naar huis te brengen!) 
  5. Zoek leuke manieren om je werknemers dichtbij en betrokken te houden (zoals regelmatige feestjes, een chef-kok of gratis kickbox-sessies). 
  6. Na bijna 2 jaar op afstand te hebben gewerkt, is het belangrijk voor de teamgeest om aan te dringen op dagen op kantoor, zodat het hele team samen kan komen en een band kan smeden.
  7. Onderschat nooit het belang van persoonlijke ontwikkeling en bied voldoende leermogelijkheden. 
  8. Benut de kracht van je netwerk: dat van de groep als geheel en van iedereen die er individueel deel van uitmaakt. 
  9. Hire for attitude and train for skills: bij het werven van nieuw talent is de juiste mentaliteit belangrijker dan de vaardigheden die mensen hebben. 

Over Odoo 

Odoo heeft kantoren over de hele wereld en stelt momenteel meer dan 2.000 mensen tewerk. Ze werken samen met meer dan 4.100 partners in 175 landen over de hele wereld. Ze zijn trots op hun 7 miljoen tevreden gebruikers, wat hen tot de meest geïnstalleerde bedrijfssoftware ter wereld maakt. 

Waarin onderscheidt Odoo zich? Zij begrijpen dat de eerste stap naar efficiëntie ligt in slimme digitalisering. Ze bieden apps aan die naadloos met elkaar communiceren en integreren, waardoor jij de ultieme alles-in-één oplossing krijgt voor al jouw bedrijfsbehoeften. Wat hen nog fascinerender maakt, is dat 80% van hun aangeboden apps 100% gratis zijn. De andere zijn beschikbaar via een maandelijks abonnement aan een fractie van de prijs van Microsoft of SAP. 

Of het nu gaat om tools om je verkoop te stimuleren, diensten te integreren, je bedrijfsvoering te vergemakkelijken, om mooie websites te bouwen, je marketing te verbeteren of je financiën in de gaten te houden: Odoo biedt apps voor al deze en vele andere doeleinden. De Odoo-apps zijn uiterst gebruiksvriendelijk en komen samen als een softwareoplossing op maat van jouw behoeften, zodat jij snel een stuk efficiënter kunt werken. 

Spijt dat je deze Go & See sessie hebt gemist? Geen zorgen, we hebben nog veel meer digitale pioniers voor jou in petto om je te inspireren. Bekijk ze hier en schrijf je gratis in!

Tot binnenkort?

Author:
Stefan Dierckx
CEO, Projective & Exellys

Hoe digitaal zijn de Belgische bedrijven echt?

Bekijk het volledige rapport